Z môjho osobného hľadiska môžem povedať, že na internete každý jeden deň, konkrétne by bolo lepšie povedať, niekoľkokrát za deň, vyhľadávam množstvo informácií. Je to omnoho jednoduchšie, zadať pár kľúčových a heslovitých slov, ktoré by k vyhľadávaniu mohli pomôcť, ako prehľadávať knihy, zošity, kupovať noviny alebo využívať iné zdroje s danými informáciami.
Pravdivosť informácií
Aj keď, niektoré informácie, ktoré nájdeme v knihách, nemusíme nájsť na internete. Buď boli označené za nedôveryhodné, alebo sú to knihy veľmi vzácne, ktorých obsah sa nesmie jednoducho dostať na internet.
Ďalším rizikom je fakt, že aj keď nejakú informáciu na internete nájdeme, nemusí byť zrovna pravdivá, pokiaľ nie je potvrdená určitou dôveryhodnou spoločnosťou. Mnoho správ na internete sú hoaxy alebo spamy, z čoho hoax slúži ako poplašná správa, na ktorú sa často ľudia nachytajú a ľahko jej uveria (hlavne starší ľudia alebo deti), a spam, ktorý často zahlcuje našu poštu a zabraňuje nám vidieť – a hlavne načítať – ďalšie správy, ktoré zrovna môžu byť tymi, ktoré sme hľadali.
Kontrola prostredníctvom reklamy?
Tiež sa Vám často stane, že aj keď nezadáte zrovna vhodné slovo, tak Vám váš prehliadač nájde presne tú informáciu, ktorú ste mali na mysli?
Áno, je to tak.
Je to spôsobené “pamäťou” prehliadania, kedy si náš prehliadač zapamätá, ktoré stránky navštevujeme najčastejšie, aké veci sa nám páčia (hodnotíme ich pozitívne v rôznych anketách, alebo im dáme “palec hore” alebo koment na sociálnych sieťach), na aké reklamy sme klikli.
Reklamy sa nám taktiež zobrazujú podľa toho, o čo sme sa v minulosti zaujímali. Prehliadač presne vie čo nám ponúknuť, aby sme na to klikli a im z toho kvapli nejaké peniažky.
Tak isto aj prehliadač má o nás vytvorený akýsi záhadný zoznam, v ktorom má presne napísané, čo sa nám páči a čo často hľadáme, aký štýl veci hľadáme.
Preto aj výsledky, ktoré nám ponúka, bývajú často hneď prvé práve tie, ktoré potrebujeme.
Užívateľ a prehliadač sú niečo ako spojenci, dobrí priatelia, z ktorých ale iba jeden vie informácie o tom druhom. Aj keď to zatiaľ vyzerá ako výhodný vzťah, stále tu ostáva konflikt týkajúci sa toho, že týmto spôsobom sa informácie o nás a našom súkromiu dostávajú do rúk tých, ktorí sa k ním vedia dostať.